Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did.
So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. --- Mark Twain

Sunday, April 15, 2012

Swakopmund

.
450 päev
Reisi algusest 50583 km
Viimase nädala teekond: Windhoek -Walvis Bay - Swakopmund.

Kirjutatud Swakopmundis, mis on ehe ja ehtne saksapärane väikelinn Namiibias, Atlandi ookeani ääres.
Swakopmund_DSCN6587
Hohenzollen House - 1906 aastal ehitatud hotell.


Swakopmund_Jetty_DSCN6562
Päikeseloojang. Swakopmund Jetty, ehk sadamasild. Esimene puidust sadamasild pikkusega 275 meetrit ja laiusega 9 meetrit valmis 1905 aastal. Metallist sadamasilla ehitamist alustati 1911 aastal ning silla pikkuseks oli planeeritud 640 meetrit, kuid Esimese maailmasõja alguseks oli valmis ainult 262 meetrit ning pärast sõda otsustati sadamana kasutada hoopis 30 kilomeetri kaugusel asuvat Walwis Bayd. Praeguseks on sild restaureeritud ning taasavamine toimus 2010 aastal.

DSCN6210
Tuletorn, ehitatud 1903 aastal.

DSCN6259
Linna sissesõidul on järjekordne huvitav liiklusmärk. Pean kinni ja teen pilti. Keegi õiendama ei tule, et siin ei tohi pildistada. Aga märki saab igatpidi tõlgendada. Ära pane võtmeid joogiklaasi külge jne.

Swakopmund_DSCN6557
Woermann House

Swakopmund_DSCN6555

Swakopmund_DSCN6561

DSC01374

Siin asub maailma kõige suurem kvartskristall

DSC01323
14 tonni ehk täpsemalt 14100 kg

DSC01372

Living Desert Snake Park suutis samuti üllatada, sest ühes klaaskastis olid ...

DSCN6265
...albiino püütonid.

DSCN6276
Paar päeva tagasi sõitsin 120 km ülespoole mööda rannikuäärset teed, Cape Crossi hülgekolooniat vaatama.

DSCN6304
Iseteeninduslett soolakristallidega maantee ääres. Valid omale meeldiva tüki välja ning jätad raha plekkpurki. Ja ühtegi müügimeest ega turvameest lähema paari kilomeetri ulatuses näha ei olnud.

DSCN6287
Aga kauplus on mõeldud rikastele turistidele. Vaesemad võivad tee ääres kinni pidada ja ise omale mõned tükid soolajärvest koukida, kui muidugi vastavad tööriistad, ehk siis haamer ja meisel on kaasas.

DSCN6296

DSC01411
Cape Crossi hüljeste koloonia,siin pidi olema 80-100 tuhat isendit.

DSC01400
Väga võimalik, sest neid oli palju, kõikjal, isegi külastajatele mõeldud teedel.

DSCN6305
Istepinkide all

DSC01413
DSCN6320

DSC01421

DSCN6325

DSCN6329
DSCN6346

DSCN6358

DSCN6372

DSC01431
Ainult et ilm oli udune, ja päikese olemasolu võis ainult oletada, nii et pildid ongi hülgehallid.

DSC01437
Cape Cross on oma nime saanud kivist risti ehk padrao järgi, mille püstitas siia portugali meresõitja Diego Cão 1486 aastal, see oli tema teise merereisi kõige lõunapoolsem punkt.

DSCN6271
Zeila of Hangana. Kalalaev, mis müüdi vanarauaks ning teda hakati Walvis Bay sadamast trosside otsas Indiasse Bombaysse transportima, kuid trossid katkesid ning laev jooksis kaldasse 25 augustil 2008 aastal. Sellest on nüüdseks saanud üks Henties Bay turismiatraktsioone. 

Järgmise päeva hommikul vaatasin soola ja muu kleepuva sodiga kaetud autot ja sõitsin pesulasse, peaasi, et saaks bussi põhja alt soolast puhtaks. Elu on õpetanud, et kui auto saab pikalt soola, siis ta järgmist 25-t aastat nii lihtsalt vastu ei pea.

Car_Wash_DSC01457
Pesulas oli konveiermeetod. Rattakoopad ja põhjaalune said puhtaks ja siis (käsi)kuivatusse. Ning tund aega hiljem mõõda tolmust teed kõrbesse. Niikauaks siis puhast autot.

DSCN6383
Täpsemalt öeldes Namib-Naukluffi Parki, sest Swakopmundi lähedal on veel 2 vaatamisväärsust - kõigepealt "Moon Landscape" ja edasi viib tee piirkonnani, kus kasvab üli-haruldane kõrbetaim "Welwitschia mirabilis".  

Linnast välja sõites jääb tee äärde Martin Lutheri Muuseum. Aga mitte selle Martin Lutheri, kelle seisukohtadest sai alguse reformatsioon.
Martin_Luther_DSC01465
Muuseumis asuv Martin Luther on aurujõul töötav traktor, millel on huvitav ajalugu.

Martin_Luther_DSC01463
1890-ndatel aastatel käis ookeaniäärse Swakopmundi ja 382 km kaugusel sisemaal asuva pealinna Windhoeki vaheline kaubavahetus härjatranspordiga. Vankrile võis laadida kuni 2 tonni kaupa ning seda vedas 14 kuni 20 härga. Reisi kestvus oli 2-3 nädalat, ning reisi lõppedes olid ellujäänud härjad sellises seisundis, et nad pidid kolm kuud taastuma.
  
Traktor toodi 1896 aastal laevaga inglaste kontrolli alla olevasse Walvis Bay sadamasse, sest Swakopmundis puudus süvasadam. Traktoriga oli kaasas mehaanik-juht, kes (ma ei hakka seda lauset tõlkima,originaal on siin) - "The mechanic took one look at the desert and went home").

Järgnevalt oli vaja traktor toimetada Swakopmundi. Kahe linna vahemaa oli 30 kilomeetrit, kuid selle läbimiseks kulus 3 kuud (!!!), sest omal jõul liivas liikumise asemel ta kaevas ennast telgedeni liiva, edasiliikumise võimaldamiseks pandi rataste alla kive ning puidust planke, ning põhimõtteliselt ta lükati Swakopmundi.Link

Hiljem selgus, et see traktor oli kulukam, kui härgade kasutamine. Järgnevat imorditi kaks bensiinimootoriga masinat, millest üks sooritas ühe eduka reisi Windhoeki, haagistel oli 20 tonni kasulikku koormat. Viimane vagun oli varustatud hädapiduriga, milleks oli liivaankur. Ning ka bensiinimootoriga töötavate seadmete kasutamine oli kallim, kui härjatransport.

Traktorit kasutati kuni 1897 aastani kuni ta ning pärast katla plahvatamist jäi ta Swakopmundist 1,5 km kaugusele teeäärde, ning teda hakati kutsuma Martin Lutheriks lause "here I stand and I cannot do otherwise"järgi, ehkki tegelikult oli lause hoopis teistsugune

Martin_Luther_DSC01462
Traktor taastati 1973 aastal ning ta on Namiibia National Monument.

DSCN6385
Üle kuumaastiku welwitshiat vaatama (vaba tõlge).

Moon_Landscape_DSC01475

Moon_Landscape_DSC01470
Ja siis ilmusid tee äärde esimesed Welwitschiad.

Welwitschia_DSCN6476
Aga nendest tuleb pikemalt juttu järgmises postituses.

No comments: